De flexbussen van De Lijn Flex vervangen op heel wat plaatsen de gekende belbusjes. Het grote verschil zit in de uitbreiding van het aanbod. Zo zul je in verschillende gemeentes waar er vroeger géén belbussen reden, kunnen rekenen op de flexbus. Ook worden de beschikbare uren uitgebreid.
De flexbus biedt een oplossing wanneer je jouw traject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met het vast openbaar vervoer.
Via de Hoppinreisplanner kom je te weten of je binnen jouw traject beroep kan doen op een flexbus. Dat kan via de Hoppinapp en -website of via de Hoppincentrale (0800 12 2 12) vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand.
Meer info over reserveren vind je hier.
Een flexbus van De Lijn Flex reserveer je vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand via Hoppin.
De meest eenvoudige manier om dit te doen is via de Hoppinapp of -website. In de tutorial op deze pagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe je eenvoudig digitaal reserveert.
Ondervind je moeilijkheden met dat digitaal reserveren? Dan kan je ook bij de Hoppincentrale terecht (0800 12 2 12).
De Hoppincentrale is geopend van maandag tot vrijdag van 6 tot 19 uur en in het weekend en op feestdagen van 7.30 tot 15 uur.
Hou er rekening mee:
- dat je enkel met de flexbus mee kan als er geen andere mogelijkheid is met de vaste bus of de trein;
- dat er plaats op de flexvoertuigen moet zijn voor jouw verplaatsing. Op tijd reserveren is dus sterk aangeraden.
Wil je een terugkerende rit voor meerdere dagen tegelijk reserveren? Dat kan! Via de Hoppincentrale kun je reservaties voor één week maken.
Een toegankelijke rit plannen:
Meld bij je eerste telefonische reservatie voor flexvervoer aan de Hoppincentrale dat je een toegankelijke rit nodig hebt. Afhankelijk van je mobiliteitsnoden:
- voorzien we een toegankelijk voertuig.
- mag je al dan niet de combimobiele voorgestelde route(s) rechtstreeks afleggen met één flexbus.
Contacteer de Hoppincentrale tijdig en telefonisch via 0800 12 2 12. Dat kan:
- van maandag tot vrijdag van 6 tot 19 uur.
- tijdens weekends en op feestdagen van 7.30 tot 15 uur.
Geef je annulering zo snel mogelijk door en vermijd zo een boete en/of schorsing. Is de Hoppincentrale gesloten op het moment dat je wil annuleren? Bel dan zo snel mogelijk tijdens de openingsuren.
Wil je een rit annuleren via de app? In het menu linksboven zie je bij ‘Geplande ritten’ al je geplande ritten staan. Elke rit die nog in de toekomst ligt, kan je zo annuleren.
- Via de Hoppincentrale kan je een rit boeken voor maximum 18 personen.
- Via de Hoppinapp of -website kun je voor maximum 8 personen boeken.
Je wordt altijd binnen je ophaaltijdvenster opgepikt. Een uur van tevoren krijg je de exacte tijd via sms of pushbericht* of via voicebericht. Je krijgt daarna nog twee updates: 30 minuten én 5 minuten voor vertrek krijg je info over waar de flexbus zich bevindt ten opzichte van jouw ophaallocatie.
*Je krijgt bericht via een pushmelding van de app wanneer er bij je gsm-instellingen staat aangevinkt dat je toestaat meldingen te ontvangen van de Hoppinapp. Staat dit niet aangevinkt, dan ontvang je een SMS.
Je krijgt bericht via een pushmelding van de app wanneer er bij je gsm-instellingen staat aangevinkt dat je toestaat meldingen te ontvangen van de Hoppinapp. Staat dit niet aangevinkt, dan ontvang je een SMS.
Als je rit geboekt is, kan je de adressen niet meer wijzigen. Wel kan je in de app of via de Hoppincentrale je rit annuleren en een nieuwe boeken.
Je krijgt automatisch bericht via sms, voice- of pushberichten over de reële ophaaltijd en dus ook eventuele vertragingen van het flexvervoer.
Opgelet! Wil je pushberichten ontvangen? Schakel dan de meldingen in voor de app. Dat doe je via de instellingen van je apparaat.
Sinds 6 januari 2024 gaat De Lijn samen met jouw stad of gemeente voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daarin staat combimobiliteit centraal. Het doel? Het openbaar vervoer duurzamer, betrouwbaarder en flexibeler maken.
Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.
Sinds 6 januari 2024 gaat De Lijn samen met jouw stad of gemeente voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daarin staat combimobiliteit centraal. Het doel? Het openbaar vervoer duurzamer, betrouwbaarder en flexibeler maken.
Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.
In het geval van jouw gemeente biedt het nieuwe net in combinatie met het treinaanbod nieuwe reisopportuniteiten. Daarom hebben je gemeente en regio ervoor gekozen om (voorlopig) geen flexvervoer aan te bieden.
Sinds 6 januari 2024 gaat De Lijn samen met jouw stad of gemeente voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daarin staat combimobiliteit centraal. Het doel? Het openbaar vervoer duurzamer, betrouwbaarder en flexibeler maken.
Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.
Waarschijnlijk biedt het nieuwe net (eventueel in combinatie met het treinaanbod) nieuwe reisopportuniteiten in jouw buurt. Daarom hebben je gemeente en regio ervoor gekozen om er (voorlopig) geen flexvervoer aan te bieden.
Via de Hoppinreisplanner kom je te weten of je binnen jouw traject gebruik kan maken van de flexbus. Bij elke opzoeking via de Hoppinreisplanner in de Hoppinapp of via de Hoppincentrale wordt berekend wat voor jou de meest geschikte oplossing is om met het openbaar vervoer te reizen.
Kun je jouw traject niet of slechts gedeeltelijk afleggen met het vast openbaar vervoer? Dan kun je mogelijk gebruik maken van een flexbus, eventueel gecombineerd met een bus of trein. Een rit met de flexbus moet je vooraf reserveren, en dat kan vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand. Deze kun je reserveren via de Hoppinapp, Hoppinwebsite of door te bellen naar de Hoppincentrale.
Je kan geen flexvervoer reserveren als er voldoende aanbod is van regulier openbaar vervoer. De Lijn Flex is namelijk bedoeld als flexibel aanvullend openbaar vervoer.
Er wordt dus eerst altijd gekeken of een vaste lijn (trein, tram of bus) je (gedeeltelijk) van je ophaallocatie naar je bestemming kan brengen.
Heb je een mobiele beperking en wil je een toegankelijke rit plannen? Meld bij je eerste telefonische reservatie voor flexvervoer aan de Hoppincentrale dat je een toegankelijke rit nodig hebt. Afhankelijk van je mobiliteitsnoden:
- voorzien we een toegankelijk voertuig.
- mag je al dan niet de combimobiele voorgestelde route(s) rechtstreeks afleggen met één flexbus.
Neem hiervoor telefonisch contact op met de Hoppincentrale (0800 12 2 12). Zij bekijken jouw aanvraag en kennen de vrijstelling toe als dat nodig is. Voor toekomstige flexboekingen wordt daar dan automatisch rekening mee gehouden.
Let wel: je kan geen flexvervoer reserveren als er voldoende aanbod is van toegankelijk regulier openbaar vervoer. De Lijn Flex is namelijk bedoeld als flexibel aanvullend openbaar vervoer.
Er wordt dus eerst altijd gekeken of een vaste lijn (trein, tram of bus) je (gedeeltelijk) van je ophaallocatie naar je bestemming kan brengen.
Merk je dat je iets kwijt bent:
- en ben je het nog dezelfde dag verloren? Bel dan de Hoppincentrale (0800 12 2 12). Zij kunnen nagaan of de chauffeur onderweg is en of jouw verloren voorwerp terecht is.
- en is het langer dan een dag geleden? Bel dan De Lijn op 070 220 200 (€0.30/min). De Lijn helpt je met het zoeken naar je verloren voorwerp.
Onze medewerkers hebben de volgende informatie nodig:
- je identiteit, zodat ze de juiste rit kunnen terugvinden in je profiel. Ze vragen je ook om je volledige naam, mailadres en/of telefoonnummer.
- een beschrijving van het verloren voorwerp: kleur, merk, andere details, …
Onze medewerkers doen dan hun uiterste best om het verloren voorwerp zo snel mogelijk te vinden.
Om voor flexvervoer te betalen, maak je gebruik van de vervoerbewijzen van De Lijn.
Voor de vlotste reiservaring raden we aan om je abonnement of MOBIB-kaart te registreren in de Hoppinapp of via de Hoppincentrale bij je eerste reservatie. Voorlopig kan registreren nog niet via de Hoppinwebsite.
Geen abonnement? Dan koop je gemakkelijk een digitaal ticket van De Lijn via:
- de De Lijn-app (voor het meest uitgebreide aanbod).
- de Hoppinapp (waar je een ticket voor één rit of een 10-rittenkaart kan kopen).
Hoe de andere vervoerbewijzen van De Lijn gebruiken op De Lijn Flex? Dat lees je hier.
Wanneer je gebruik maakt van de flexbus, stap je op en af aan een flexbushalte of bushalte.
Let op dat je niet aan een Hoppinpunt staat. Dat is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen, maar het is géén halte.
De flexbus is beschikbaar voor iedereen, ook voor personen met een mobiliteitsbeperking.
De Minder Mobielen Centrales (MMC’s) behoren niet tot het flexvervoer. De vrijwilligers van de MMC’s blijven actief, ook na de lancering van De Lijn Flex.
Bijna alle hulpmiddelen – met uitzondering van scootmobielen – kunnen en mogen mee op de flexbus. We vragen we je wel om bij je eerste telefonische reservatie bij de Hoppincentrale te vermelden dat je nood hebt aan toegankelijk vervoer.
Volgende hulpmiddelen zijn dus allemaal toegestaan:
- Manuele en elektrische rolstoelen
Voorwaarden:- Afmetingen maximum 80 cm breed en 130 cm lang.
- Gewicht maximum 300 kg (inclusief rolstoel én reiziger).
- Rollators
Voorwaarde:: De reiziger mag er niet blijven opzitten.
- Buggy’s
Voorwaarde: Maximum 80 cm breed en 130 cm lang
- Orthopedische driewielers
Voorwaarden:- Maximum 80 cm breed en 130 cm lang.
- De reiziger mag er niet blijven opzitten.
- Grotere, opvouwbare driewielers moeten dichtgeklapt zijn voor het opstappen
- Orthopedische loopfietsen
Voorwaarden:- Maximum 80 cm breed en 130 cm lang.
- De reiziger mag er niet blijven opzitten.
- Handbikes
Voorwaarde: Het stuur- en zitgedeelte moeten van elkaar losgekoppeld zijn voor het opstappen - Opvouwbare scootmobielen
Voorwaarde: Moeten opgeklapt zijn voor het opstappen.
Niet toegestaan:
- Scootmobielen (zowel drie- als vierwielers).
Waarom?- Veiligheidsredenen: we kunnen ze niet correct verankeren op onze voertuigen.
- Wendbaarheid: de meeste scootmobielen hebben een te grote draaicirkel voor de beschikbare manoeuvreerruimte op onze voertuigen.
Ja, huisdieren mogen gratis mee op de (flex)bus. Je moet je hond wel aan de leiband houden en op je schoot of op de grond zetten. Indien nodig moet hij een muilband aandoen. Andere kleine dieren (bv. een hamster) mogen mee als ze in een kooitje zitten. Katten in een kattentuigje zijn ook toegelaten.
Je moet zelf toezicht houden op het dier dat je in een voertuig van De Lijn meeneemt. Je kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade of de bevuiling veroorzaakt door jouw dier, tenzij bewezen wordt dat de schade of de bevuiling door een fout van De Lijn of een andere partij werd veroorzaakt.
Ja, dat nummer bestaat.
Let wel: enkel bij noodgevallen is de Hoppincentrale bereikbaar ná de reguliere openingsuren. Concreet mag dit nummer (+32 2 899 24 92) enkel gebruikt worden voor problemen met flexreservaties en tijdens flexritten die buiten de reguliere uren van de Hoppincentrale vallen.